Apakšizvēlne
Aptauja

Liepājā, renovējot ielas, uz ietvēm tiek iestrādātas reljefās vadlīnijas, kuras paredzētas, lai cilvēkiem ar redzes traucējumiem atvieglotu pārvietošanos:





Lasīt aptaujas rezultātus
Kontakti
Adrese:
Ganību iela 197/205 Liepāja,
LV – 3407

Tālrunis:
+371 63431535,
+371 22007874

Fakss:
+371 63407115

E-pasts:
info@redzigaismu.lv,
liepajas_nb@inbox.lv

kartes attēls Apskatīt kartē

Baneri
19.08.2010

(pēc žurnāla “VESELĪBA” 2008.gada marta numura materiāliem)

GRIBI LABU REDZI? IZMET PUSFABRIKĀTUS!

Redze sniedz iespēju redzēt un saprast notiekošo. Tā ir unikāla maņa, un tāpēc jo vairāk saudzējama visa mūža garumā. Bieži mēs pat neaizdomājamies, ka acis ir organisma sastāvdaļa, un to stāvokli nevar vērtēt atsevišķi no visa pārējā. Turklāt acis ir tikai viena no redzi veidojošo orgānu  un sistēmu sastāvdaļām, kuru darbība ir ārkārtīgi sarežģīta un niansēta. Ja ar redzi viss kārtībā, domāts par tās saglabāšanu tiek maz. Parasti aktivitātes sākas tikai tad, kad bilde kļūst neskaidra. Ja cilvēks ir vesels, rūpējas par savu pašsajūtu un fizisko formu, arī redze ir labā stāvoklī. Tomēr speciālisti akcentē, ka nekas labāks par profilaksi nav izdomāts. Diemžēl cilvēki attopas tikai ap gadiem 30 – 40, un tad sāk aktīvi rūpēties par veselību, ierobežot slodzi un piedomāt par pilnvērtīgu uzturu. Ap to laiku sākam saprast, cik svarīgi ir labi redzēt un nebojāt to, kas dots – arī tik ļoti sarežģīto redzes orgānu – acis.
Tāpat nedrīkst aizmirst par atbilstošu organisma darbības režīmu bez pārslodzēm un labvēlīgu vidi. Ja to visu attiecina uz automašīnu vai ledusskapi, cilvēks visu parasti saprot jau ar pirmo reizi. Diemžēl, ja ir runa par savu veselību, itin bieži kādam mezglam, t.i., orgānam vai sistēmai jāiziet no ierindas, un tad mēs sākam uztraukties arī paši par sevi. Ko nu darīt? Vienkārši jāpiebremzē un jāpadomā, kas tiek darīts nepareizi.
Tālāk uzskaitīsim pazīstamākos redzes ienaidniekus:
1) smēķēšana. Tā ne tikai slikti ietekmē visu organismu, bet uz acs tīkleni vienkārši postoši, jo bojā visus asinsvadus un audus, traucē normālu vielmaiņu, un ieslēdz zaļo gaismu brīvajiem radikāļiem, kas visu saārda vēl vairāk. Smēķēšana ir arī viens no glaukomas lielākajiem riska faktoriem.
2) nepilnvērtīga ēšana un pārslodze darbā. Slodzei un darbam ir jābūt līdzsvarā. Te pārmērības pie laba gala nevedīs pat tādā gadījumā, ja esat iedomājies, ka bez jums darbs darba vietā apstāsies. Ja acis vairs nerādīs, tad darba devējs būs pirmais, kurš liks saprast, ka nupat kādam ir cita vieta jāmeklē. Un, protams, jums, nevis viņam. Izvēle par labu pilnvērtīgam uzturam nebūt nenozīmē, ka jāpāriet uz paniņām un zāles stiebriem pusdienās. Ēdienam jābūt tādam, kas nodrošina organismu ar visām nepieciešamajām vielām tā funkcionēšanai – tieši tāpat kā mašīnai vajag labu degvielu. Ja iedomājamies sevi kā visurgājēju džipu, tad naivi būtu cerēt, ka tas kustēsies uz priekšu, ja bākā nebūs laba degviela. Mūsu variantā tas nozīmē, ka ir jāēd daudz zaļumu. No maltītēm, kas sastāv no rūpnieciski ražotiem pusfabrikātiem vai pārceptas gaļas, kartupeļiem vai čipsiem, būtu jāatsakās. Nekā vērtīga tur nav, vismaz jūsu acīm, protams.
3) paaugstināts sliktā holesterīna līmenis. Bieži vien šī problēma viegli novēršama, ja tiek laikus noteikta un vērā ņemti daktera ieteikumi par izmaiņām uztura režīmā.
4) sirds un asinsvadu slimības. Regulāri jārūpējas par sava motoriņa veselību, neaizmirstot asins spiediena kontroli.
5) pārsauļošanās, to skaitā solārijos. Tas vairāk attiecas uz jauniešiem, jo arī viņu vidū dažādas acu vainas nav nemaz tik reti sastopamas. Ja bez solārija savu dzīvi nespējat iedomāties, tad tomēr par aizsargbrillītēm neaizmirstiet! Tās jāliek obligāti un nekāda aizbildināšanās par baltajiem riņķiem ap acīm pēc solārija nebūs vietā. Mēģinot solārijā kaut ko saskatīt, tīkleni var pamatīgi apdedzināt. Un kontaktlēcas šajā gadījumā acis nepasargās – ja tās solārijā laukā neņemat, aizsargbrilles tāpat ir obligātas.
6) jāņem vērā, ka valkājot vienkārši tumšas saulesbrilles, kuru lēcas ir bez speciālajiem filtriem, bojājums acīm tiek nodarīts vēl lielāks, nekā bez saulesbrillēm, jo tumsā acs zīlīte ir atvērta , līdz ar to tīklene var tikt ļoti nopietni bojāta.
Līdz šai vietai uzskaitījām pazīstamākos redzes ienaidniekus. Bet kas tad ir redzes draugi un sabiedrotie?
Tie paši mums pazīstamie brokoļi, spināti, pākšaugi, selerijas, pētersīļi, dilles, kāposti, salāti, kā arī mellenes, zilenes, baklažāni, bietes, paprika, tomāti, burkāni, ķirbji, kukurūza un gurķi. Tikpat vērtīgi sabiedrotie ir olas dzeltenums, gailenes un jūras kāposti. Kā redzams, nekā neiespējama. Šie dārzeņi ir vajadzīgi tāpēc, ka satur labai redzei absolūti nepieciešamos karotīnus, luteīnu, cinku, C, A, E vitamīnus un arī antioksidantus. Bez tiem labu redzi mūža garumā saglabāt nav iespējams, jo tīklenei sāk trūkt vielu, kas nodrošina tās normālu funkcionēšanu. Līdz ar to var rasties problēmas – samazinās spēja uztvert gaismu, pazeminās redzes asums, un var tikt traucēta acs dabiskā aizsardzība pret ultravioleto starojumu un kaitīgās vides ietekmi.
Pie redzes draugiem pieskaitāma arī zivju eļļa un, katra cilvēka iespēju robežās, fiziskās aktivitātes. Tāpat jānosauc tik vienkāršas lietas kā uzacis, vaigi, plaksti, skropstas un deguns. Rūpējoties par savu izskatu, nevajag krist pārmērības un izplucināt visu, kas mums dots, lai acis aizsargātu.



Facebook jaunumu plūsma

JAUNĀKIE PROJEKTI
NODERĪGAS SAITES


Šī mājas lapa ir veidota ar Islandes, Lihtenšteinas un Norvēģijas finansiālu atbalstu EEZ finanšu instrumenta un Norvēģijas valdības divpusējā finanšu instrumenta ietvaros
un ar Latvijas valsts finansiālu atbalstu no Sabiedrības integrācijas fonda. Par mājas lapas saturu atbild Liepājas Neredzīgo biedrība.