Apakšizvēlne
Aptauja

Liepājā, renovējot ielas, uz ietvēm tiek iestrādātas reljefās vadlīnijas, kuras paredzētas, lai cilvēkiem ar redzes traucējumiem atvieglotu pārvietošanos:





Lasīt aptaujas rezultātus
Kontakti
Adrese:
Ganību iela 197/205 Liepāja,
LV – 3407

Tālrunis:
+371 63431535,
+371 22007874

Fakss:
+371 63407115

E-pasts:
info@redzigaismu.lv,
liepajas_nb@inbox.lv

kartes attēls Apskatīt kartē

Baneri
12.11.2019 Autors: LNB

  
Pielikums tiek īstenots Liepājas pilsētas pašvaldības finansētā projekta „Tava iespēja būt iesaistītam, piederīgam un noderīgam” (Nr. 3.19/SOC) ietvaros.
LIEPĀJAS NEREDZĪGO BIEDRĪBAS IZDEVUMA Gaisma Tumsā

Pielikums Nr. 3

Šī gada jaunums izdevumā “Gaisma Tumsā” ir pielikuma sleja, kas tiks pievienota katram izdotajam numuram. Šajā numurā uzzināsiet visu par skaistajām un veselīgajām rudens veltēm – burkāniem, ķirbjiem un bietēm.

RUDENS VELTES

Burkāni

Pirmās liecības par burkānu izmantošanu fiksētas aptuveni 2000 gadu pirms mūsu ēras. Sākotnēji to krāsa bijusi līdzīga sarkanajām bietēm. Senie ēģiptieši burkānus izmantojuši ārstniecībā, jo novērojuši, ka burkāns palīdz atlabt slimajiem un vārgajiem. Oranžo krāsu burkāni ieguva tikai ap 16. gadsimtu, kad holandieši, krustojot līdz tam izplatītos sarkanos un dzeltenos burkānus, izveidoja mūsdienās populāro dārzeni un sāka to audzēt masveidā. Pirms tam burkānus uzskatīja par delikatesi un plaši neaudzēja, taču mūsdienās burkānus audzē visos kontinentos, izņemot Antarktīdu.
Rudenī burkāni nav vairs tik saldi kā vasarā, tomēr vēl joprojām tie bagātīgi satur veselībai nepieciešamās uzturvielas. Burkāni ir vieni no vērtīgākajiem dārzeņiem, jo to sastāvā ir daudz šķiedrvielu, nedaudz olbaltumvielu, B, C, E, K vitamīns, beta karotīns, minerālvielas - kālijs, kalcijs, magnijs, dzelzs, fosfors, nātrijs, dzelzs, hlors, jods, folijskābe, cukurs, kā arī aminoskābes. Burkānos esošie mikroelementi ir praktiski neaizstājami sirds un asinsvadu slimību profilaksei. Savukārt antioksidanti palīdz samazināt ļaundabīgo audzēju risku, normalizēt aknu, aizkuņģa dziedzera, nieru, vairogdziedzera darbību, redzi, kā arī cīnīties pret vīrusiem. 
Burkāni ir ar A vitamīna provitamīnu – beta karotīna bagātākais dārzenis, kas ir ļoti labs antioksidants. Tas palīdz uzturēt veselīgu ādu, labu redzi un gļotādu stāvokli. Regulāri lietojot burkānus uzturā, stabilizējas cukura līmenis asinīs. Beta karotīns nešķīst ūdenī, tādēļ, lai to uzņemtu, organismam nepieciešams lietot taukvielas. Piemēram, sulai pievienojot olīveļļu un salātiem krējumu vai jogurtu. Tāpat burkāna lietošana uzturā veicina mikrobu iznīcināšanu mutes dobumā. Tā sastāvā esošie fitoncīdi palīdz iznīcināt organismam nelabvēlīgus mikrobus. Tādēļ iesakām burkānus ne tikai pievienot kā piedevu zupai vai salātiem, bet ēst regulāri.

Ķirbji

Bieži vien cilvēki ķirbi uzskata par dārzeni, taču patiesībā tā ir oga, kuras dzimtene ir Ziemeļamerika, Meksika, kur atrastas tūkstošiem gadu senas sēklas. Mūsdienās tos audzē visā pasaulē. Ķirbis ir ļoti diētisks un ļoti veselīgs produkts. To uzturā var lietot gan svaigu, gan dažādi termiski apstrādātu, piemēram, vārītu, tvaicētu vai marinētu. Organisms viegli pārstrādā ķirbi, tā lietošana uzturā veicina gremošanu un palīdz no organisma izvadīt kaitīgās vielas.
Uzturā izmantojamas ir visas ķirbja sastāvdaļas un katra no tām sniedz labumu organismam. Piemēram, ķirbju sula noderēs kā līdzeklis pret sliktu dūšu, tāpēc to iesaka lietot grūtniecēm un cilvēkiem, kam ir jūras slimība. Ķirbju sulu var dzert, lai mazinātu temperatūru, un tai piemīt arī urīndzenoša un žultsdzenoša iedarbība, kā arī pretiekaisuma iedarbība. Ķirbju sulai, sajauktai ar medu, piemīt nomierinošs efekts, to var lietot pirms miega. Lai iegūtu visvairāk vērtīgo uzturvielu, ķirbju sulai vajag piepilināt pāris pilienus ķirbju eļļas. Gadās, ka ķirbji negaršo to nedaudz īpatnās garšas dēļ, tādēļ iesakām paeksperimentēt ar šķirnēm, jo to ir ārkārtīgi daudz, – katrs atradīs savām garšas kārpiņām piemērotākās. Ķirbju sēklās atrodas reti sastopamam aminoskābe – kukurbitīns. Ķirbju sēklās esoši fitosteroli palīdz samazināt holesterīna līmeni, tāpat tās var palīdzēt kā pretiekaisuma līdzeklis pie artrīta. Ķirbju sēklas būs garšīgas un veselīgas piedevas arī dažādiem salātiem, zupām vai maizītēm.
Ķirbī ir vairākas minerālvielas, kas nepieciešamas organismam – varš, dzelzs, magnijs un kālijs, sēkliņās cinks un selēns, kā arī B,C, E, PP vitamīni. Ķirbju mīkstums ir īpaši piemērots kuņģa un zarnu trakta slimniekiem, jo ir viegli pārstrādājams ēdiens, kā arī labs profilakses līdzeklis pret aizcietējumiem. Ķirbju sula ir bagāta ar karotīnu un kāliju. Betakarotīns nosaka ķirbju dzelteno krāsu, tas ir nepieciešams imūnsistēmas stiprināšanai. Pateicoties lielajam kālija daudzumam, ķirbis mazina tūsku, kā arī labvēlīgi ietekmē asinsspiediena pazemināšanos. Ļoti vērtīgas ir ķirbju sēklas, no kurām iegūst ķirbju eļļu. Tā satur lielu daudzumu bioloģiski aktīvu vielu, vitamīnus B1, B2, C, PP, flavonoīdus, nepiesātinātās taukskābes. Ķirbju eļļa palīdz uzturēt labā stāvoklī locītavas. Ķirbji noteikti jāēd, jādzer to sula un jālieto to eļļa, jo tik daudzi cilvēki slimo ar sirds un asinsvadu slimībām, uztraucas par paaugstinātu holesterīnu un vēl dažādām likstām. Bez tam, ķirbis sausā un vēsā vietā saglabājams līdz pat nākamajai vasarai, tādēļ veselīgās uzturvielas varēsiet baudīt vairāku mēnešu garumā.

Bietes

Viens no veselīgajiem ziemas un rudens sezonas dārzeņiem – biete noteikti ir jāēd pēc iespējas vairāk. Bietēs ir daudz un dažādu vitamīnu un vielu, kas stiprina organismu, sagatavo ziemai un nomierina pēc saspringtas darba dienas.
Tautas medicīnā bietes tiek uzskatītas par lielisku organisma attīrītāju. Tām ir vesela virkne labo īpašību, kas pasargā organismu no dažādām saslimšanām – uzlabo vēdera izeju, par 30 – 40% samazina holesterīna līmeni, palīdz samazināt asinsspiedienu un līdz ar to samazina dažādu sirds un asinsvadu slimību risku, saslimšanas risku ar kuņģa un resnās zarnas vēzi. Bietēs esošās balastvielas mazina toksisko vielu iedarbību. Bietes ir arī lielisks dzelzs, magnija un fosfora avots. Tās īpaši ieteicamas grūtniecēm un vecākiem cilvēkiem. Bietes satur daudz folskābes, kas nodrošina normālu šūnu augšanu, tā īpaši nepieciešama grūtniecības laikā. Topošās māmiņas, kuru uzturā ir pietiekams folskābes daudzums, pasargā savus mazuļus no nervu caurulīšu defekta riska. Sārtās dārza veltes ir ļoti labs vitamīnu un minerālvielu avots – tajās ir daudz C vitamīna, kā arī B grupas vitamīnu, dzelzs, magnija un kālija. 
Tāpat bietes uzlabo cilvēka spēju veikt dažādas fiziskas aktivitātes un palīdz uzlabot smadzeņu darbību. Biešu sulā ir daudz magnija, tāpēc tā var palīdzēt normalizēt nervu muskuļu uzbudināmību, ko rada nervu pārslodze un emocionālā spriedze. Tas nozīmē, ka biešu sulai piemīt arī nomierinoša iedarbība. Svaigi spiesta biešu sula pasargā organismu no ar pārtiku uzņemto nitrātu kaitīgās iedarbības. Tomēr jāatceras, ka biešu sulu nav ieteicams dzert vairāk par 100 ml dienā, pirms lietošanas biešu sulu ieteicams nostādināt, nevis dzert uzreiz. Pēc tās izspiešanas jānogaida apmēram divas stundas un tikai tad to var lietot uzturā. Šajā laikā no sulas izdalīsies bietēs esošās kaitīgās vielas. Tāpat bietes var iekrāsot urīnu sarkanīgā krāsā, kas var traucēt dažādu slimību diagnosticēšanā, veicot analīzes. Vislabāk biešu sulu ieteicams dzert atšķaidītu, kopā ar kādu citu sulu, piemēram, burkānu, ābolu vai vienkārši ar ūdeni. 
Bietes ir ne vien garšīgas, bet arī salīdzinoši vienkārši pagatavojamas. Protams, pārspīlēt ar sārto dārzeni nav ieteicams, turklāt cilvēkiem ar nierakmeņu problēmām un iekaisīgu zarnu sindromu aizrauties ar biešu ēšanu un to sulas dzeršanu noteikti nevajadzētu, jo to sula var veicināt nierakmeņu veidošanos. Tomēr biete tik un tā ir veselīgs dārzenis, ar ļoti daudzpusīgu pielietojumu dažādu ēdienu pagatavošanā. To var izmantot gan sāļu, gan saldu ēdienu gatavošanā, gan kā piedevu, gan pamatu maltītei. Bietes ir lieliska sastāvdaļa salātiem, tās ieteicams vārīt veselas ar mizu. Salātos tās lieliski var pagatavot kopā ar rīvētiem burkāniem un āboliem. Parasti bietes uzturā lieto vārītas, bet jāņem vērā, ka vārīšanās procesā samazinās to sastāvā esošais C vitamīna daudzums. Bietes lietot uzturā ir veselīgi, taču tas jādara ar mērenību un, ievērojot iepriekšminētos padomus, lai iegūtu vislabākos rezultātus.  

Rudenīgas pusdienas

Burkānu un ķirbju krēmzupa ar grauzdiņiem    

Sastāvdaļas:
Zupai:1,5 kg ķirbis, kas ir ~800g tīrā veidā; 0,6 kg burkāni; 1 sīpols; 200g kausētais siers "Dzintars" klasiskais; 100g koncentrēta buljona vai 1 kubiks sausā buljona; 600g ūdens; 1 ēdamk. sviests vai olīveļļa. Servēšanai: ķirbju sēkliņas; maizes grauzdiņi; skābais krējums.
Pagatavošana:
1) Notīra dārzeņus, sīpolu sagriež mazos gabaliņos, burkānus sarīvē, ķirbi sagriež nelielos kubiciņos. 2) Dziļā katlā ar biezu dibenu izkausē sviestu. 3) Sviestā apcep sīpolus, līdz tie kļūst caurspīdīgi, tad pievieno burkānus, apcep. 4) Pievieno ķirbi, visu vēl apcep ~5 min. 6) Pielej ūdeni un buljonu (vai pievieno buljona kubiciņu). Sautē uz lēnas uguns ~10 min. 7) Katliņu noņem no uguns, visu kārtīgi sablenderē. 8) Katliņu liek atpakaļ uz uguns un pievieno kausēto sieru. Zupu lēnām izmaisa, līdz siers pilnībā izkusis. Pēc garšas pievieno sāli. Uzvāra līdz pirmajam burbulim. Atstāj zupu uz ~5 min., lai garšas sadraudzējas. 9) Zupu pasniedz ar ķirbju sēkliņām, skābo krējumu un grauzdiņiem, kurus, kamēr gatavojās zupa, vari veikli izcept. 

Ķirbju un kanēļa pankūkas 

Sastāvdaļas:
500 g Riekstu ķirbis; 2 olas; 2 – 3 ēdamk. milti; 1 ēdamk. cukurs; 1 ēdamk. malta kanēļa 1 – 2 gab. apelsīni; 1 šķipsniņa sāls; Eļļa cepšanai.
Pagatavošana:
Ķirbi nomizo un sagriež šķēlītēs. Tad apcep cepeškrāsnī vai tvaicē nelielā ūdens daudzumā, līdz šķēlītes kļuvušas mīkstas. Pēc tam samaļ vai izberž caur sietu, pievieno olas, cukuru, kanēli un šķipsniņu sāls. Masai pierīvē apelsīna miziņu un pielej šī augļa sulu. Visu sajauc viendabīgā masā un pievieno miltus. Ja vēlas pankūku mīklu nedaudz šķidrāku, pielej mazliet piena, ūdens vai apelsīna sulas. Ideja! Ja pievienosi mīklai vairāk piena, sulas vai ūdens, iegūsi gardas plānās pankūkas.
Uz sakarsētas pannas nelielā eļļas daudzumā cep pankūciņas, līdz tās kļuvušas zeltaini brūnas. Servē uz šķīvja un ēd kopā ar savām mīļākajām pankūku piedevām.
Lai labi garšo!

Projektu līdzfinansē Liepājas pilsētas pašvaldība. Par saturu atbild Liepājas Neredzīgo biedrība.



Facebook jaunumu plūsma

JAUNĀKIE PROJEKTI
NODERĪGAS SAITES


Šī mājas lapa ir veidota ar Islandes, Lihtenšteinas un Norvēģijas finansiālu atbalstu EEZ finanšu instrumenta un Norvēģijas valdības divpusējā finanšu instrumenta ietvaros
un ar Latvijas valsts finansiālu atbalstu no Sabiedrības integrācijas fonda. Par mājas lapas saturu atbild Liepājas Neredzīgo biedrība.